nedjelja, 25. lipnja 2017.

SUOČAVANJE S AKADEMSKIM STRESOM I AKTIVNOSTI U SLOBODNOM VREMENU UČENIKA

Ovaj post je osvrt na članak Suočavanje s akademskim stresom i aktivnosti u slobodnom vremenu učenja iz 2004.godine autora: Ingrid Brdar i Darka Lončarića. 
Članak je dostupan na: 

Stres je više nego ikad prije, postao svakodnevni dio života većine učenika. Prethodna istraživanja su pokazala porast izloženosti visokoj razini stresa učenika sa 27% 1988. godine, na 50% ispitanika 1999. godine. Stoga je razumljiv interes za razlozima zašto je došlo do porasta stresa, ali možda još bitnije od toga je na koji način se učenici mogu učinkovito nositi sa stresom. Upravo iz tog razloga sam i odabrao ovaj članak, kako bi pobliže prikazao rezultate svima koji su i sami suočeni sa akademskim stresom. Nadam se da će te na kraju ovog posta dobiti bolji uvid u povezanosti slobodnih aktivnosti s tehnikama suočavanja sa stresom.

Za početak kao izvore stresa možemo navesti manjak slobodnog vremena i loše organizirano slobodno vrijeme, prekobrojne obveze, konflikti između raznih socijalnih uloga kao i dosadu. Dosada je značajniji izvor stresa kod mladih jer su oni u konstantnom traženju određene razine stimulacije i aktivnosti. Bitno je za napomenuti da se slobodne aktivnosti odvijaju u vrijeme kada čovjek ne radi (škola, posao…) te su dobrovoljne, intrizično smo motivirani za njih, te zahtijevaju veći stupanj inicijative, organizacije i regulacije aktivnosti. Postoje i dokazi da relaksirajuće aktivnosti značajno utječu na ljudski život te su važan izvor dobrobiti za fizičko pa tako i psihičko zdravlje.
Ovim člankom pokušalo se istražiti povezanost sudjelovanja u slobodnim aktivnostima učenika sa njihovom sposobnošću nošenja sa stresom.

U ispitivanju je sudjelovalo 455 učenika od toga 260 učenika viših razreda osnovne škole, te 195 učenika srednje škole. Podjednako su bila zastupljena oba spola u uzorku i po dobnim skupinama.
Učenici su ispunili dva upitnika: Upitnik o Strategijama suočavanja sa neuspjehom u školi i Upitnik o načinu provođenja slobodnog vremena. Korištena je klaster analiza kako bi se učenici klasificirali na temelju svojih slobodnih aktivnosti.

Dobivena su četiri klastera ili grupe učenika ovisno o načinu provođenja svog slobodnog vremena: 
  • Prva grupa obuhvaća učenike koji najviše slobodnog vremena provode u zabavi i relaksaciji. To je najstarija grupa učenika koja ujedno ima i najgori školski uspjeh i najniži rezultat na strategiji rješavanja problema.
  • Druga grupa čine učenici koji ne provode većinu slobodnog vremena radeći određene strukturirane aktivnosti. Tu skupinu čine mlađi učenici boljeg školskog uspjeha, ali kada dobiju lošiju ocjenu najmanje traže socijalnu podršku i najmanje se oslanjaju na strategiju zaboravljanja.
  • Treću grupu čine učenici koji najviše slobodnog vremena provode u čitanju knjiga i odlascima u kazališta. Ta skupina obuhvaća starije učenike prosječnog školskog uspjeha koji su skloniji traženju socijalne podrške od prijatelja i roditelja. Također ni oni nisu skloni zaboravljanju loše ocjene.
  • Četvrta grupa obuhvaća učenike koji su najmanje skloni socijalno nepoželjnim oblicima zabave(kafići,disko,konzumiranje opijata), a najviše slobodnog vremena provode u sportskim aktivnostima. Ta je grupa učenika najmlađa ii ma najbolji školski uspjeh, a u svim strategijama suočavanja sa akademskim stresom ima najviše rezultate.

Ove se grupe razlikuju po spolu i dobi. Najmlađi se najviše bave sportskim aktivnostima, a stariji provode najviše vremena u zabavi. Učenice i učenici podjednako vremena provode u zabavnim aktivnostima.  U osnovnoj školi trećina učenika pripada grupi koja se bavi sportskim aktivnostima, dok se taj broj značajno  smanjuje u srednjoj školi oko 9%. Starije adolescente trebalo bi poticati da se više bave sportskim aktivnostima kako bi se smanjio broj učenika koji sudjeluju u nepoželjnoj zabavi( čak polovica učenika srednjih škola).

Pokazalo se da učenici koji većinu vremena provode u kafićima imaju veću mogućnost konzumiranja raznih opijata, dok kod učenika koji se bave nekom slobodnom sportskom aktivnošću je značajno manja. Taj rizik, konzumiranja opijata, se dodatno povećava što su adolescent više izloženi stresnim životnim događajima. Adolescenti koji u djetinjstvu nisu usvojili metode regulacija emocija, najvjerojatnije će pribjeći neprimjerenim eksternalnim načinima regulacije emocija poput pušenja cigareta, alkohola i konzumiranju opijata. Istraživanja navode da se takve neadaptivne strategije manje upotrebljavaju u složnim obiteljima i obiteljima koje znaju izraziti svoje emocije i rješavaju konflikte. . Iako je važna podrška obitelji, pokazalo se da utjecaj vršnjaka više utječe na mogućnost negativnih slobodnih aktivnosti. Također pokazalo se da bi roditelji trebali nadzirati izbor slobodne aktivnosti svoje djece, kako bi smanjili nepoželjno ponašanje.
Četiri grupe ispitanika ne razlikuju se u samopoštovanju i anksioznosti, pa se da zaključiti d ate karakteristike nisu povezane s aktivnostima kojim se bave u slobodno vrijeme. Socijalnu podršku najviše traže učenici koji se bave sportom kao i oni koji vole kulturu i čitanje. Grupa koja većinu vremena provodi u zabavi u manjoj se mjeri služi socijalnom podrškom kao načinom suočavanja sa stresom. To se može protumačiti na način da su njihovi odnosi s prijateljima površni te da im zato ne govore o svojim problemima i ne traže njihovu podršku. Grupa koja najmanje vremena provodi u strukturiranim aktivnostima, također ne traži  socijalnu podršku te imaju najveću anksioznost od sve četiri skupine.

Dva su razloga zašto je ljudima potrebno slobodno vrijeme: prvi je aktivnost i izazovi, a drugi pasivno oporavljanje.Na primjeru sporta, učenici provode svoje slobodno vrijeme savladavajući izazove na koje se u potpunosti usredotočuju, te im to smanjuje napetost. S druge strane zaboravljanje akademskih stresova bi se moglo smatrati pasivnim oporavljanjem.

Iz ovoga se da zaključiti da je odabir slobodne aktivnosti bitan čimbenik u nošenju sa stresom. Nadalje pokazalo se da su učenici koji se bave sportskim aktivnostima najučinkovitiji u nošenju sa stresom, dapače imaju i najbolji školski uspjeh. Dok učenici koji su nezainteresirani za slobodne aktivnosti, kao i učenici koji provode vrijeme u zabavi, skloniji stresu radi dosade, te upravo iz tog razloga češće pribjegavaju korištenju opijata i nepoželjnim oblicima ponašanja.Na kraju smatram da je bitno naglasiti utjecaj obitelji na izbor slobodnih aktivnosti, te na važnost obiteljske podrške te izražavanja emocija i rješavanje konflikata kao važnih modifikatora stresa. Kao budući učitelji trebali bi osvjestiti kako roditelje pa tako i djecu oko izbora njihove slobodne aktivnosti, te osim toga spomenuti im značajan utjecaj stresa na djecu te kako oni kao obitelj mogu pomoći svojoj djeci u savladavanju raznih prepreka na putu prema sretnom djetinjstvu i obrazovanju.





U kojoj mjeri su Vam slobodne aktivnosti pomogle u nošenju sa stresom? Koje su to slobodne aktivnosti bile?
Slažete li se sa tvrdnjom  da su učenici koji svoje slobodno vrijeme provode u zabavi(kafići,disko...) su skloniji rizičnijim ponašanju( konzumiranje alkohola, opijata) od svojih vršnjaka koji se aktivno bave strukturiranim aktivnostima(sport,čitanje knjiga,kazalište...)?


Reference:Brdar, I. i Lončarić, D. (2004). Suočavanje s akademskim stresom i aktivnosti u slobodnom vremenu učenika. Društvena istraživanja, 13, 967-988.


Broj komentara: 12:

  1. Slobodne aktivnosti bi mi uvelike pomagale u suočavanju sa stresom. U osnovnoj i srednjoj školi bi to bili sport, slusanje glazbe, izlasci s prijateljima itd. Mislim da su neki učenici skloniji pritisku vršnjaka te počinju uživati u drogama ili alkoholu. Međutim, to i ne mora biti razlog, već neki pojedinci na taj načn žele pobjeći od stvarnosti i stresa.

    OdgovoriIzbriši
  2. Naravno da mi slobodne aktivnosti pomazu kada sam pod stresom jer radim ono sto volim i sto zelim te me to opusta. Smatram da sve to ovisi o osobi, jer ako je tebi do opijanja i partijanja ti ces to i raditi a ako ti nije do toga nitko te ne moze natjerati. Ja puno puta izadem sa drustvom i svi oko mene piju i pokusavaju i mene nagovoriti da popijem s njima, ali ako ja tada nisam raspolozena za to mogu me uvjeravati tri dana.

    OdgovoriIzbriši
  3. Slobodne aktivnosti su mi uvelike pomogle u suočavanju sa stresom, to su većinom bila planinarenja ili šetnje šumom... Smatram da su učenici skloni pritisku vršnjaka te vrlo lako pokleknu pred pritiskom...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Definitivno bi se trebao povećat broj sati tjelesne kulture. Djeca bi se tada bila zadovoljnija i mirnija.

      Izbriši
    2. Neka djeca nisu sklona fizickim aktivnostima i ne rjesavaju se stresa na taj nacin. Moje osobno misljenje je da bi se djeci trebalo pruziti puno vise izbornih aktivnosti bilo sportskih, kreativnih (likovne radionice, modeliranje, gluma..), knjizevnih (kreativno pisanje, citanje knjiga, stripova...) i sl. gdje bi se skupa sa svojim vrsnjacima koji dijele njihove interese stvarali trajna prijateljstva i bili bi im potpora u stresnim situacijama.

      Izbriši
  4. Slobodne aktivnosti mi uvelike ublažavaju stres. Čitanje stripova i igranje video igra mi pomogne da spustim stres. Što se tiće negativnih strana slobodnih aktivnosti smatram da loše društvo može voditi lošim navikama te može utjecati na našu psihu, ali smatram da može voditi na dobro te stvoriti neke pozitivne efekte kao socijalne i društvene sposobnosti.

    OdgovoriIzbriši
  5. Slobodne aktivnosti uveliku pomažu u rješavanju svakodnevnog stresa. Netko će se stresa lakše riješiti nekom fizičkom aktivnosti poput trčanja ili nogometa, netko će se stresa najlaše riješiti uz kavu s najboljiom prijateljicom ili izlazak u noćni klub, a neko će pak ležati i slusati glazbu kako bi se riješio stresa. Svatko ima drugačiju strategiju i način koji je najefikasniji za suočavanje sa stresom. Ja sam jedna od onih osoba koje će svoje slobodno vrijeme provesti u kafiću i s prijateljima ili u nekakvom izlasku i ne smatram da to potiče rizična ponašanja. Ne može se osobi suditi o rizičnim ponašanjima na osnovu načina na koji provodi svoje slobodno vrijeme.

    OdgovoriIzbriši
  6. Meni je sport jako pomogao u suocavanju sa stresom. Ali buduci da se vise ne smijem aktivno baviti sportom, utjehu sam pronasla u knjigama. Svatko ima svoj nacin kako se rjesava ili nosi sa stresom.

    OdgovoriIzbriši
  7. Meni je sport uvelike pomogao u nosenju sa stresom takoder sam u klubu tako i dobio socijanu podrsku svojih prijatelja te sam tako lakse podnosio sve stresne situacije. Smatram da je vazno poticati djecu da se ukljucuju u sto vise slobodnih aktivnosti osobito kad dodu u stariju dob. Slazem se s time da se adoloscentima treba pruziti slobodne aktivnosti koje ce ih odvojiti od kafica te tako i od nepozeljnog ponasanja.

    OdgovoriIzbriši
  8. Ja sam se cijeli zivot aktivno bavila sportovima i mogu potvrditi da se na taj nacin razvija mentalitet pobjednika, tj. sportas/ucenik nakon poraza ne odustaje i ne ocajva nego jos jace krece dalje i to se onda pozitivno odrazi i na skolski uspjeh. Takoder sportski klubovi su mjesta stvaranja dobrih i kvalitetnih prijateljstava koja onda uz obitelj budu dobra potpora u stresnim situacijama. Iako se sada bavim samo rekreativno sportovima i dalje mi je to velika pomoc za nosenje sa akademskim stresovima. Slazem se s ranijim komentarima da je djeci i adolescentima potrebno ponuditi kvalitetne slobodne aktivnosti te ih konstantno poticati da se ukljucuju i isprobavaju nove aktivnosti. Smatram da tu veliku ulogu imaju roditelji koji bi trebali paziti kako njihovo djete provodi slobodno vrijeme te mu smanjiti najvise sto mogu mogucnost grupiranja sa vrsnjacima koji za svoju slobodnu aktivnost izabiru mjesta poput kafica i klubova gdje nemogu postici istu razinu prijateljstva i povezanosti te se radi toga onda i teze nose sa stresom.

    OdgovoriIzbriši
  9. Meni je recimo sport najviše pomogao oko stresa, jer sam imala priliku da izbacim sav taj „bijes“ iz sebe. Ne mora biti, poznajem mnogo ljudi koji provode vrijeme u kafićima i sl. pa su odličnog ponašanja, a isto tako poznajem i mnogo ljudi koji se bave strukturiranim aktivnostima pa se loše ponašaju.

    OdgovoriIzbriši
  10. Slobodne aktivnosti svakako pomažu u smanjenju i nošenju sa stresom. Ja samo osoba koja će pod stresom izaći prošetati psa i udahnuti malo svježeg zraka. Glazba mi je također jedna od bitnih stvari kada se pokušavam riješiti stresa, ali pokušavam stvari ne uzimati k srcu i tako se ni ne stresiram.

    OdgovoriIzbriši